Drahé kameny - Obsidián

Obsidián je docela hodně zvláštní kámen a musím se Vám přiznat, že jsem dlouho váhal, jestli tento kámen skutečně mám sem zařadit, mezi drahokamy. Důvod je poměrně jednoduchý, mnoho lidí ho totiž za drahý kámen vlastně vůbec nepovažuje, spíše ho považují za zcela běžný kámen, označovaný také jako sopečné sklo. Podle mě je ale obsidián velmi zajímavý kámen a proto jsem ho sem zařadil, i když se ve skutečnosti a drahokam nejedná.
Obsidián je sopečná vyvřelina, která vzniká tak, že se setká vyvřelé sopečné magma s vodou. Díky tomuto setkání dochází k až extrémně rychlé změně teploty, tedy vychladnutí kamene. Možná už jste z tohoto popisu pochopili, proč tento kámen nepatří tak úplně mezi ty drahé. Drahé kameny totiž většinou mají kristalickou strukturu, to se však právě o obsidiánu říct vůbec nedá.
Obsidián lidé používají prakticky od počátku věků, protože je velmi vhodný k výrobě nástrojů. Dokonce je tento kámen tak ostrý, že se i dnes, v moderní době k němu lidé vrací a údajně se používá i na výrobu chirurgických nástrojů.

Berva obsidiánu může být černá, šedá, červená, ale jak klesá obsah železa v něm, roste jeho průsvitnost.

Indiáni považovali obsidián za magický kámen a používali ho proti zlým silám, zajímavé je, že i dnes mnoho lidí obsidiánu přisuzuje magické vlastnosti, to se ale samozřejmě nikdy neprokázalo. No nikdy neříkej nikdy :)

No comments:

Post a Comment

Jak rychle rozeznat drahé kameny?

Nedávno se mi do ruky dostala velmi zajímavá kniha, která je takovou příručkou k rychlému rozeznávání různých druhů minerálů. Rozeznat různé...